Tijdens het Spoorcafé van 18 februari in het Zalmhuis (Rotterdam) gaf Gerard de Groot, Managing Director van A2B-online Container, toelichting bij de keuze van de shortsea operator voor de haven van Moerdijk. “De ontsluiting via shortsea, barge, spoor en weg is voor ons essentieel”.
Intermodale railterminal 'Railport Brabant' op het bedrijventerrein Loven in Tilburg is sinds 24 februari ook bereikbaar voor elektrische locomotieven. ProRail heeft de laatste kilometer spoor naar de overslagterminal voorzien van bovenleiding. Dit scheelt volgens de Provincie Noord-Brabant 78.000 vrachtwagenritten naar Tilburg per jaar.
“De omleidingen in verband met de aanleg van het Derde Spoor op het traject Emmerich - Oberhausen zijn in 2015 over het algemeen succesvol verlopen.” Dit zei Jan Koeman, plaatsvervangend Directeur Openbaar Vervoer en Spoor bij het Ministerie van Infrastructuur & Milieu, namens de Stuurgroep Derde Spoor vorige week tijdens het Spoorcafé in Rotterdam.
Het aantal goederentreinen dat jaarlijks van en naar de Zeeuwse havens rijdt is in 2015 toegenomen van 4.700 (2014) naar 5.100. De toename komt voort uit de groei die in de haven van Vlissingen heeft plaatsgevonden.
Op dinsdag 8 maart 2016 heeft Ronald Lugthart, managing director van Rotterdam World Gateway (RWG), uit handen van Anneke van den Breemer, Regiodirecteur Douane Rotterdam Haven, de definitieve douanevergunning én AEO-certificering voor RWG ontvangen. Hiermee is de eerste douanearme deepsea containerterminal in de Europese Unie een feit.