Panteia verwacht voor het totale goederenvervoer, weg, spoor en binnenvaart, een groei van 1,6% in 2015. Dit blijkt uit de 25e editie van de Korte Termijn Voorspeller (KTV) van Panteia. De onderliggende verwachting is dat de economie van Nederland boven het Europese gemiddelde presteert dit jaar.
Werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), verruilt op 1 september 2015 haar kantoor op het Haagse Spui voor de negentiende verdieping van het VNO-NCW kantoor, in de Malietoren in Den Haag. KNV vertegenwoordigt diverse vervoerbranches, zoals het taxivervoer, het touringcarvervoer en het spoorgoederenvervoer.
Op dinsdagochtend 25 augustus 2015 heeft Rotterdam World Gateway (“RWG”) de eerste commerciële trein verwelkomd, waarmee een volgende mijlpaal bereikt is in de opstart van de meest geavanceerde en geautomatiseerde containerterminal ter wereld. Containers kunnen vanaf nu via alle modaliteiten worden opgehaald en aangeleverd bij RWG. Voor zowel het wegvervoer, spoorvervoer als vervoer via binnenvaartschip is een dedicated afhandeling gerealiseerd die onafhankelijk plaatsvindt van het laden en lossen van de diepzeeschepen. De on-dock railterminal van RWG heeft twee railkranen en zes sporen van 750 meter om treinen op een zo efficiënt mogelijke wijze te kunnen behandelen.
Het is weer gelukt. Na flink puzzelen, rekenen en afstemmen met vervoerders en reizigersorganisaties is de dienstregeling op het spoor voor 2016 klaar. ProRail heeft wederom in totaal ongeveer 3,3 miljoen treinritten verdeeld op het Nederlandse spoor. Zo’n 25 ProRail-puzzelaars hebben hun hersens gekraakt over alle aanvragen van ruim 30 vervoerders en verladers. De nieuwe dienstregeling op het spoor gaat op zondag 13 december 2015 in.
Vanaf maandag 7 september 2015 is Rotterdam dagelijks over het spoor rechtstreeks verbonden met Zuid-Duitsland. De frequentie van de Rotterdam-Bayern Express gaat in beide richtingen omhoog van vier naar vijf vertrekken per week.