Groei multimodaal vervoer in Brabant afgeremd door wachttijden in zeehavens

Contargo twee keer per week tussen Rotterdam en Neuss
23 mei 2016
Dijksma: spoorgoederenvervoer belangrijke pijler in ontwikkeling van duurzame mobiliteit
30 mei 2016
Show all

In Noord-Brabant werden in 2015 3% meer containers multimodaal overgeslagen dan in 2014. Die groei had volgens de exploitanten van de Brabantse terminals groter kunnen zijn als de wachttijden voor binnenschepen in de zeehavens korter waren geweest. Een gevolg van wachttijden en vertragingen in de zeehavens is veel onnodig vervoer over de weg. Vervoer dat dus niet multimodaal – daarmee minder milieuvriendelijk – plaatsvond. Het aantal TEU over de weg onder de regie van de inland terminals was in 2015 ruim 300.000 TEU, dat meer dan een kwart van het totale volume is. Vooral tussen Moerdijk en Rotterdam werden relatief veel containers over de weg vervoerd.

In Noord-Brabant werden in 2015 3% meer containers multimodaal overgeslagen dan in 2014. Die groei had volgens de exploitanten van de Brabantse terminals groter kunnen zijn als de wachttijden voor binnenschepen in de zeehavens korter waren geweest. Een gevolg van wachttijden en vertragingen in de zeehavens is veel onnodig vervoer over de weg. Vervoer dat dus niet multimodaal – daarmee minder milieuvriendelijk – plaatsvond. Het aantal TEU over de weg onder de regie van de inland terminals was in 2015 ruim 300.000 TEU, dat meer dan een kwart van het totale volume is. Vooral tussen Moerdijk en Rotterdam werden relatief veel containers over de weg vervoerd.

Lees verder