30 mei 2016

Lichte groei spoorgoederenvervoer in 2016

Onderzoeksbureau Panteia verwacht in 2016 een groei van 2.1% voor het totale goederenvervoer. Dit blijkt uit de 27e editie van de Korte Termijn Voorspeller (KTV) van Panteia. Wel is er sprake van een naar beneden bijgestelde voorspelling. Deze bijstelling komt door negatieve ontwikkelingen, zoals een teruggeschroefde aardgasproductie, toegenomen overheidsuitgaven en een onder druk staande wereldhandel.

30 mei 2016

Economische aspect altijd doorslaggevend voor klant

Tijdens het Spoorcafé van 18 februari in het Zalmhuis (Rotterdam) gaf Gerard de Groot, Managing Director van A2B-online Container, toelichting bij de keuze van de shortsea operator voor de haven van Moerdijk. “De ontsluiting via shortsea, barge, spoor en weg is voor ons essentieel”.

30 mei 2016

Elektrificatie Railport Brabant voltooid

Intermodale railterminal 'Railport Brabant' op het bedrijventerrein Loven in Tilburg is sinds 24 februari ook bereikbaar voor elektrische locomotieven. ProRail heeft de laatste kilometer spoor naar de overslagterminal voorzien van bovenleiding. Dit scheelt volgens de Provincie Noord-Brabant 78.000 vrachtwagenritten naar Tilburg per jaar.

30 mei 2016

Stuurgroep Derde Spoor tevreden over 2015; wel uitdagingen in 2016

“De omleidingen in verband met de aanleg van het Derde Spoor op het traject Emmerich - Oberhausen zijn in 2015 over het algemeen succesvol verlopen.” Dit zei Jan Koeman, plaatsvervangend Directeur Openbaar Vervoer en Spoor bij het Ministerie van Infrastructuur & Milieu, namens de Stuurgroep Derde Spoor vorige week tijdens het Spoorcafé in Rotterdam.

30 mei 2016

Groei in goederentreinen van en naar Zeeuwse havens

Het aantal goederentreinen dat jaarlijks van en naar de Zeeuwse havens rijdt is in 2015 toegenomen van 4.700 (2014) naar 5.100. De toename komt voort uit de groei die in de haven van Vlissingen heeft plaatsgevonden.